Az elmúlt években hatalmas változást tapasztaltunk az autóiparban. A fogyasztók egyre szívesebben vásárolnak fenntarthatóbb elektromos járműveket, és számos más piaci szereplő is részt vesz ebben a forradalomban, fontos kérdés például az elektromos autók töltése.
Először is, az Európai Bizottság egyértelmű irányokat jelölt ki egy olyan gazdaság kialakítására, amely 2050-re a közlekedés nettó nulla kibocsátását tervezi.
Másodszor, olyan új szervezetek jönnek létre, amelyek hangsúlyozzák ennek a változásnak az előnyeit. Jó példa erre az „Elektromobilitási Platform”, amelynek célja az emberek és az áruk fenntartható villamos energia felhasználásával történő szállítása. Az Elektromobilitási Platform becslése szerint 2030-ig 1 millió új munkahely jön létre az e-mobilitás szektorában, és ami még fontosabb, naponta egymilliárd euróval csökken majd az olaj költsége Európában.
Az elektromos járművek piacának tényleges és várható növekedése régiónként (forrás: MarketsandMarkets – Jelentés: Elektromos járművek piaca).
Végül a kutatások az elektromos járművek piacának jelentős növekedését jelzik az elkövetkező években. A MarketsandMarkets becslése szerint 2030-ra 27 millió elektromos járművet értékesítenek majd világszerte. Ez összehasonlítható a 2020 végéig eladott kevesebb, mint 9 millió elektromos autóval.
A fékek még mindig működnek?
A pozitív jelek ellenére vannak olyan kérdések is, amelyek visszafogják a növekedést, és ezek elsősorban az elektromos járművek építéséből fakadó CO2-kibocsátásokhoz és az autók árához kapcsolódnak. Különböző okok miatt az elektromos autók jelenlegi költsége magasabb, mint a belsőégésű motoros autóké, ezért sok vásárló továbbra is más alternatívát választ. Alapszabály: ha évente kevesebb mint 15000 km-t vezetsz, olcsóbb beszerezni egy nem elektromos autót. Ezenkívül az elektromos autó gyártása során keletkező CO2-kibocsátás, beleértve az akkumulátort és az autót is, magasabb, mint egy belsőégésű autó esetén.
Vannak más tényezők, amelyek visszatarthatják az embereket az elektromos autóktól, például a töltőállomások hiánya, az akkumulátorokban felhasznált anyagok és a hatótávolság/futásteljesítmény aggodalma. Mindazonáltal, amint elérik a méretgazdaságosságot, az árak és a CO2-kibocsátás csökkenni fog, és az e-mobilitás mindenütt elterjed.
Intelligens töltés a KNX-szel
A KNX Egyesület az elektromos töltők integrálását a lakások és épületek energiagazdálkodásának fontos részének tekinti, ezért kibővítette a KNX technológia alkalmazási területét a töltőállomások integrálásával a KNX energiagazdálkodási rendszerbe. Már léteznek olyan KNX-tagok által kifejlesztett KNX-eszközök, amelyek lehetővé teszik számos töltőállomás-márka csatlakoztatását a KNX-hez, beleértve az ABB, az ABL, az ebee, a KEBA, a Mennekes és a Stöhr állomásait, valamint további csatlakozó eszközöket és töltőmárkákat.
Az integráció új eszközei olyan funkciókat tartalmaznak, mint:
• Mutatja, hogy a töltőállomás foglalt vagy szabad.
• A töltés előrehaladásának megjelenítése különféle mobil eszközökkel.
• Adott töltési idő meghatározása vagy a töltési teljesítmény korlátozása a hálózaton érvényes tarifától, az otthoni vagy épületbeli aktuális saját energiatermeléstől vagy fogyasztástól függően.
• A teljes energiafogyasztás figyelése és jelentése az utolsó töltésről és egyéb fontos adatokról, például a hibajelentésről, amely nagyon hasznos az épületadminisztrátorok és a felhasználók számára.
• Végül magától értetődik, hogy ezeket az új termékek és funkciók a KNX Secure-nak köszönhetően élvezik a hackerek elleni védelmet.
Összefoglalás
Az elektromos járművek piaca egyértelműen növekszik, és a járművek munkahelyen vagy otthon történő töltése iránti igény is egyre nőni fog, ahogy a piac bővül. A KNX intelligensen és biztonságosan integrálja az elektromos autók töltését az épület energiagazdálkodási rendszerébe, amely már lefedi az energiafogyasztás és -termelés minden szempontját.
Casto Cañavate
KNX Association